ERC-Mittel für Forschung zu Minderheitsregierungen / ERC grant for research on minority governments

Kölner Politikwissenschaftler erhält renommierten Grant / Cologne political scientist awarded prestigious grant

🇩🇪

Der Kölner Politikwissenschaftler Prof. Dr. Sven-Oliver Proksch (Cologne Center for Comparative Politics am Institut für Politikwissenschaft und Exzellenzcluster ECONtribute: Markets & Public Policy) erhält den renommierten Consolidator Grant des Europäischen Forschungsrates für sein Projekt Democracy without Majorities: Political Representation under Minority Rule (MINORITYRULE).

Der Consolidator Grant gehört zu den wichtigsten Forschungsförderungsprogrammen weltweit. Er fördert innovative Grundlagen- und Pionierforschung. Das Projekt MINORITYRULE wird für fünf Jahre mit insgesamt 2 Millionen Euro gefördert.

Das Projekt MINORITYRULE wird die Auswirkungen des Regierens in Minderheitsregierungen auf politische Repräsentation untersuchen. Politische Repräsentation bezieht sich dabei auf die Verbindung zwischen dem, was Bürger wollen und dem, was Politiker tun.

Professor Proksch und sein Team werden drei zentrale Fragen bearbeiten. Erstens werden Sie untersuchen, wie sich politische Polarisation in parlamentarischen Debatten und im Wahlkampf entwickelt im Vergleich zu der Situation unter Mehrheitsregierungen. Zweitens beantwortet das Projekt die Frage, inwiefern Minderheitenregierungen bei der Entscheidungsfindung anders als Mehrheitsregierungen auf Veränderungen in der öffentlichen Meinung reagieren. Drittens konzentriert sich das Projekt auf den Bürger und untersucht die Wahrnehmung politischer Entscheidungs- und Kompromissfindung durch Wähler unter Minderheiten- im Vergleich mit Mehrheitsregierungen.

MINORITYRULE untersucht diese Fragen in der international vergleichenden Studie anhand einer Reihe neuer Datenreihen, die eigens für das Projekt angelegt werden. Das Projekt wird quantitative Textanalyse politischer Reden in Verbindung mit Umfrageexperimenten und Panelumfragen. Die Forschungsergebnisse werden zu einem besseren Verständnis der institutionellen und politischen Bedingungen beitragen, unter denen Minderheitenregierungen zu erfolgreicher Repräsentation führen können.

🇬🇧

Cologne political scientist Prof Dr Sven-Oliver Proksch, based at the Cologne Center for Comparative Politics at the Institute of Political Science and member of the cluster of excellence ECONtribute: Markets & Public Policy, receives the prestigious Consolidator Grant from the European Research Council for his project Democracy without Majorities: Political Representation under Minority Rule (MINORITYRULE).

The Consolidator Grant is one of the most important research awards worldwide, funding innovative fundamental and pioneering research. The MINORITYRULE project will be funded for a period of five years with a total of €2 million.

The MINORITYRULE project will investigate the impact of governance in minority governments on political representation. Political representation, in this context, refers to the connection between what citizens want and what politicians do.

Professor Proksch and his team will focus on three main questions. First, they will examine how political polarisation develops in parliamentary debates and election campaigns in comparison to situations with majority governments. Second, the project will address the question of the extent to which minority governments react differently to changes in public opinion than majority governments when making decisions. And third, the project focuses on the citizen and investigates the perception of political decision-making and compromise among voters under minority governments compared to majority governments.

MINORITYRULE examines these questions in a international comparative study, using a series of new data sets to be generated in the project. The project will conduct quantitative text analysis of political speeches in combination with survey experiments and panel surveys. Findings are expected contribute to a better understanding of the institutional and political conditions under which minority governments can lead to successful representation.